De Tweedehands Automarkt in België heeft de laatste jaren aanzienlijke veranderingen ondergaan door een combinatie van economische schommelingen, veranderende consumentenvoorkeuren en wereldwijde uitdagingen zoals de COVID-19-pandemie en leveringsproblemen bij nieuwe voertuigen. Dit rapport biedt een uitgebreide analyse van de Belgische tweedehands automarkt, inclusief huidige trends, prijsevoluties, en de impact van milieuregels.
Marktgroei en Vraag naar Tweedehands Voertuigen
De vraag naar tweedehands auto’s is de afgelopen vijf jaar gestaag toegenomen, met name sinds de COVID-19-pandemie. Nieuwe voertuigen werden tijdens deze periode minder beschikbaar door onderdelentekorten en langere levertijden, waardoor consumenten zich meer tot de tweedehands markt wenden. Bovendien geeft een aanzienlijk percentage Belgen de voorkeur aan tweedehands voertuigen om economische redenen, aangezien deze meestal een lagere afschrijving en aankoopprijs hebben.
Volgens recente statistieken van de Belgische Federatie van Voertuigen (FEBIAC) zijn er in 2023 ongeveer 800.000 tweedehands voertuigen geregistreerd, wat neerkomt op een stijging van 5% ten opzichte van het voorgaande jaar. De populariteit van tweedehands auto’s is vooral zichtbaar in grote steden zoals Brussel en Antwerpen, waar de kosten voor nieuwe auto’s en belastingen hoger zijn.
Populaire Merken en Modellen
In België zijn bepaalde merken en modellen buitengewoon populair op de tweedehandsmarkt. Volkswagen, BMW, Audi en Renault blijven de lijst aanvoeren door hun reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, duurzaamheid en beschikbaarheid van reserveonderdelen.
Bij de modellen zijn de Volkswagen Golf, BMW 3-serie, en de Renault Clio erg gewild. Deze modellen hebben bewezen geschikt te zijn voor het Belgische klimaat en de wegomstandigheden, wat ze aantrekkelijk maakt voor kopers. Daarnaast blijft de vraag naar SUV’s en crossovers, zoals de Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan, stijgen vanwege hun veelzijdigheid en veiligheid.
Prijstrends en Afschrijving
De prijzen van tweedehands auto’s zijn in België merkbaar gestegen, vooral sinds 2021. Waar voorheen de afschrijving snel ging bij veel modellen, heeft het tekort aan nieuwe auto’s de waarde van tweedehands voertuigen verhoogd. Gemiddeld gezien ligt de prijs voor een degelijke tweedehands auto tussen de €8.000 en €20.000, afhankelijk van leeftijd, kilometerstand, en merk.
De afschrijving is in België afhankelijk van het type brandstof:
- Dieselvoertuigen verliezen hun waarde sneller door beperkingen en hogere belastingen in stedelijke milieuzones.
- Benzineauto’s behouden beter hun waarde, vooral bij stadsvoertuigen en kleine modellen.
- Hybride- en elektrische voertuigen vertonen een gematigde afschrijving, al stijgt hun populariteit dankzij subsidies en lagere gebruikskosten.
Impact van Milieuregels en LEZ (Lage-emissiezones)
Milieuregels spelen een grote rol in de vraag naar bepaalde typen tweedehands voertuigen. Lage-emissiezones (LEZ) in steden zoals Brussel en Antwerpen hebben geleid tot een daling in de vraag naar oudere dieselvoertuigen. Vrachtwagens en personenauto’s met een dieselmotor van voor Euro 5-norm worden zwaarder belast of geweerd uit deze zones, wat de populariteit van benzine en hybride modellen heeft gestimuleerd.
De Belgische overheid biedt echter geen significante subsidies voor elektrische voertuigen zoals in andere Europese landen. Hierdoor blijft de overstap naar volledig elektrisch voor veel consumenten een drempel.
Toekomstige Trends en Verwachtingen
De toekomst van de tweedehands automarkt in België ziet er dynamisch uit, maar er zijn enkele factoren die de komende jaren waarschijnlijk een impact zullen hebben:
- Groei van elektrische voertuigen: Naarmate de infrastructuur voor elektrisch laden verbetert, verwachten analisten een toename in tweedehands elektrische voertuigen. Dit zal worden gestimuleerd door strengere milieuregels en mogelijk nieuwe subsidies.
- Hogere vraag naar hybride voertuigen: Met de overgangsfase naar volledige elektrificatie zijn hybride auto’s een aantrekkelijke keuze voor consumenten die een lagere uitstoot en brandstofefficiëntie willen zonder afhankelijk te zijn van laadstations.
- Afname van dieselauto’s: De dalende populariteit van dieselvoertuigen zal doorgaan, vooral omdat de LEZ-gebieden waarschijnlijk zullen uitbreiden en meer steden soortgelijke regels zullen invoeren
.België’s Groeiende Online Tweedehands Automarkt: Gemak en Transparantie
De online tweedehands automarkt in België groeit gestaag en speelt een belangrijke rol in de manier waarop mensen tegenwoordig een auto kopen en verkopen. Dankzij de digitale verschuiving is het eenvoudiger geworden om duizenden voertuigen te bekijken, prijzen te vergelijken en zelfs volledige inspectierapporten in te zien zonder fysiek aanwezig te hoeven zijn. Deze platforms bieden kopers uitgebreide filters voor merk, kilometerstand, brandstoftype en andere kenmerken, wat het zoeken naar de perfecte wagen vergemakkelijkt. Bovendien kunnen kopers vaak betrouwbare informatie vinden over de geschiedenis van de auto, zoals onderhoudsverslagen en kilometerstanden, wat de transparantie aanzienlijk vergroot en vertrouwen opbouwt in het aankoopproces.
In België is het online kopen van een tweedehands auto extra aantrekkelijk geworden door de toegang tot technologische innovaties, zoals virtuele bezichtigingen en digitale prijsvergelijkingen. Hierdoor kunnen kopers niet alleen efficiënt de markt doorzoeken, maar ook vaak onderhandelen zonder een fysieke ontmoeting. Voor verkopers biedt de online markt de mogelijkheid om hun auto’s bij een breed publiek aan te bieden, wat de kans op een snelle verkoop vergroot. Daarnaast wordt de tweedehands automarkt beïnvloed door veranderende milieuregels, waardoor oudere voertuigen of dieselmodellen moeilijker te verkopen zijn. Dit drijft veel consumenten naar platforms waar ze een brede selectie aan goedgekeurde benzine- en hybride modellen kunnen vinden die geschikt zijn voor de lage-emissiezones in grote Belgische steden.
Rapport over de markt voor tweedehands automarkt
De tweedehands automarkt in België is een belangrijke sector die blijft groeien dankzij veranderende consumentenvoorkeuren, technologische ontwikkelingen en milieuregelgeving. Kopers hebben tegenwoordig toegang tot een bredere selectie aan tweedehands voertuigen met uitgebreide online platformen en tools die transparantie en gemak bieden. Vooruitkijkend zullen milieuregelgeving en technologische vooruitgang waarschijnlijk de vraag blijven sturen, waarbij elektrische en hybride voertuigen een steeds prominentere rol spelen in de tweedehands automarkt.